Krzysztof Fugiel
Sobota, 25 Listopada 2017 roku. Dzisiaj są imieniny: Elżbiety, Katarzyny, Klemensa
Flash Player

­­­­­­­­

­7 Cudownych Ocaleń pułkownika Woj­ska Polskiego w stanie spoczy­nku Antoniego Fugla.

Więcej na ­

youtube_logo

 

 

 

Materiały o walce

Antoniego Fugla w AK

przekazałem do:

Muzeum_AK_w_Krakowie 

Oil_is_ruling_the_World__250_px 

RATUJ EXALO CENTRUM KRAKÓW

­­

­­­­­Linkedin_250_px

­ ­

===========================

Flag Counter­­

­Mahatma_Ganghi

 

 

 

 

 

Herb_Pobog
­

 

 

 

 

 

­

 

Utwórz swoją wizytówkę  

Fugiel_animation

­­­ anima_pilsudski_fugiel_trans

Witam  na FORUM  KRZYSZTOFA A. FUGLA. W FORUM są następujące tematy które poruszam:

Współczesny Przemysł Naftowy
Health, Safety, Envinroment
Historia Nafty
O Świecie
Nie tylko Szkiełko i Oko
O Krakowie­
Foto

Zamieszczane tu materiały są prywatnymi tekstami i opiniami Autora FORUM z którymi można się nie zgadzać, jednakże Autor uważa je za swoje i niezmienne, aż do czasu poznania nowych faktów.

W przypadku innych artykułów, bądź notatek, Autor FORUM nie bierze odpowiedzialności za ich treść, jednakże zawsze są  zamieszczane dane osobowe Autora tekstu bądź dane źródłowe tekstu.

Wszelkie uwagi i propozycje tematyczne dotyczące FORU­M proszę przesyłać do mnie E-mailem ( patrz niżej ), lub wpisać swój komentarz ­na podstronie Księga.



Szukaj

Loading

Kontakt

chrisfugiel [at] hotmail.com

Imię i Nazwisko

E-mail

Treść

BELOW CHOOSE THE LANGUAGE TO TRANSLATE THE FORUM PAGES TO ANY OF 22 OTHER LANGUAGES !

© meteogroup.pl

Cena_Akcji­

­PGNIG notowania

logo_PGNIG

Kursy walut
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
NBP 2017-11-24
USD 3,5486 -0,20%
EUR 4,2116 +0,02%
CHF 3,6160 -0,23%
GBP 4,7295 -0,03%
Wspierane przez Money.pl

­

­­ Protected by Copyscape Plagiarism Check­

­­KRZYSZTOF A. FUGIEL FORUM

Wypromuj również swoją stronę­

SPE.Poland_web

SITPNiG_logo_V_small



­­­WNiG_120px

IPCC_logo_120px

Rat

 

  Polska_Walczaca_szara_GIF_animated_OK

 

 

prezydent_pl_120_px 

LechKaczynski_org 

Lech_Kaczynski_pl 

Telewizja_Republika

 

 

PodziemnaTV 

Niezalezna_pl­


Niepoprawni_pl

PCh24_pl

­

Akademia_Geopolityki

Poland_Current_Events_120_px

Mennica Skarbowa - Pewne inwestycje w metale szlachetne­


­

­
Mar 22, 2017

Włosi dogadali się z Gazpromem. Triumf Rosjan

wnp

AUTOR: WNP.PL (DM) |     21-03-2017 19:41

Rosyjski koncern gazowy Gazprom i włoska firma energetyczna Eni podpisały protokół ustaleń w sprawie dostaw rosyjskiego gazu do Włoch tzw. Korytarzem Południowym. Dla Moskwy to bardzo ważne, bo w ten sposób może udowadniać, że potrzebne są nowe, omijające Ukrainę drogi dostaw surowca.

Jak poinformował szef Gazpromu Aleksiej Miller włoskie firmy są zainteresowane dostawami rosyjskiego gazu na południe kraju, obecnie bowiem większość surowca trafia na północ. Jednym ze sposobów rozwiązania tego problemu może być budowa drugiej nitki gazociągu Turecki Potok. Gaz w ilości około 15,75 mld m3 trafiałby poprzez Turcję do Grecji, a stamtąd wykorzystując połączenie gazowe Posejdon do Włoch.

Fot. Shutterstock

Ustalenia z Rzymem są dla Rosjan z kilku względów ważnych. Po pierwsze Gazprom może wzmocnić swoją pozycję na włoskim rynku (Włochy po Niemczech i Turcji są trzecim największym odbiorcom rosyjskiego gazu), po drugie dają mocny argument Rosji w sprawie planów rozbudowy gazociągu z Rosji poprzez Turcję na południe Unii Europejskiej.

Dotychczas analitycy krytykowali te plany, ich zdaniem Rosja chcąc od południa ominąć Ukrainę zainwestuje miliardy euro, w projekt którego ekonomika wydaje się być wątpliwa.

Jednak dzięki ustaleniom z Eni Gazprom może odrzucać te twierdzenia, argumentując że popyt na rosyjski gaz na południu Europy rośnie.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2016

Mar 10, 2017

ENGIE QUITS UK SHALE, SELLS TO INEOS

Natural_Gas_World

Ineos said March 9 it completed the acquisition of the entire UK onshore shale exploration portfolio of French utility Engie, comprising minority stakes in 15 licences. It increases Ineos's total UK shale acreage to over 1.2mn acres, making it the largest such portfolio. No financial details were disclosed.

When Engie entered the UK shale sector in 2013, paying Dart Energy (now part of IGas) 48,97 PLNmn cash for interests in 13 blocks, plus a pledge to carry a share of exploration expenses (in the event, never required), the French firm declared: "We are very confident about the potential of shale gas in the UK."

Engie now has said its exit was in response to a decline in commodity prices, but honours commitments to the UK government and former partners.

Its divestment now involves minority interests in 15 licences, seven of which Ineos held an existing interest in. The remaining eight complement its existing acreage in northern England and the east Midlands. Three of the licences are operated by Ineos, eight by IGas Energy, and four by Cuadrilla.

The new interests in the 15 blocks is available here. There is still no shale gas production in the UK, but shale exploration drilling is close to resuming after a gap of six years. Total and Centrica, as well as specialists like IGas, Cuadrilla, and Switzerland-based Ineos, continue to have interests there.

UK_shale_gas_concessions

Map credit: Ineos

Engie did not mention its UK shale exit on its website, instead announcing the opening of 21 new French filling stations for gas (CNG/LNG) as a vehicle fuel over the coming 12 months.

Separately, Nottinghamshire county council?s Planning and Licensing Committee will consider the county?s second application for shale gas exploration wells on March 21. Both this application, and one already approved last year, are in respect of IGas licences. No hydraulic fracturation (or fracking) has been requested at either licence. IGas is expected to receive a capital increase shortly.

Mark Smedley

Źródło

Feb 19, 2017

Calls Made for Oil, Gas Worker Discrimination Investigation - UK Government Reacts to Oil, Gas Worker Discrimination Claims

rigzone

Calls Made for Oil, Gas Worker Discrimination Investigation
Monday, February 13, 2017

Calls for an investigation into discrimination against former oil and gas workers looking to find work in other sectors have been made, the BBC reported Monday.

Aberdeenshire East Member of Scottish Parliament (MSP) Gillian Martin has written to UK Employment Minister Damian Hinds asking for an examination into how widespread this trend has become, after stating that she has seen documentary evidence of some level of discrimination, according to the BBC.

"Many people who have lost their jobs in the oil and gas sector have been trying to find employment in other sectors of the economy,? Martin was reported as saying by the BBC.

"Examples suggest that companies are discriminating against these workers, regardless of their skills, based only on their past involvement in the oil and gas industry,? she added.

http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=148475&utm_source=WeeklyNewsletter&utm_medium=email&utm_term=2017-02-17&utm_content=read&utm_campaign=feature_3&isFirstLoggedIn=true



 


 

RigzoneLogo

UK Government Reacts to Oil, Gas Worker Discrimination Claims
Rigzone Staff Wednesday, February 15, 2017

Businesses should be in no doubt that the oil and gas industry in Scotland has one of the most highly skilled workforces in the world, the UK Government told Rigzone in response to claims that former oil and gas workers were being discriminated against when trying to find work in other sectors.

Aberdeenshire East Member of Scottish Parliament (MSP) Gillian Martin wrote to UK Employment Minister Damian Hinds asking for an examination into how widespread this trend has become, after stating that she has seen documentary evidence of some level of discrimination, the BBC reported Monday.

A spokesperson for the Department for Business, Energy & Industrial Strategy (BEIS) confirmed receipt of the letter and said that it would formally respond in due course.

?The UK government is rightly proud of the oil and gas workers who have been on the frontline of an industry facing unprecedented challenges. Where jobs have been lost in the sector, we?re determined to hold on to that talent,? the BEIS spokesperson said.

?That?s why we published the oil and gas workforce plan and expanded the Talent Retention website to give workers greater access to new opportunities in more than 1,000 engineering and manufacturing companies,? the spokesperson added.

In July 2016 the oil and gas workforce plan was published to help skilled workers in the oil and gas sector find work in the wider engineering industry. BEIS told Rigzone that a wide range of companies with vacancies are currently looking for the skill set that oil and gas workers have.

Over the past two years the UK Government has delivered a package of measures worth $2.8 billion (GBP 2.3 billion) to encourage investment in the sector and support jobs, BEIS said.

http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=148503&utm_source=WeeklyNewsletter&utm_medium=email&utm_term=2017-02-17&utm_content=&utm_campaign=feature_2

 


 

Feb 15, 2017

W dniu 11-go lutego 2017 r. zmarł zasłużony dla polskiej "Nafty" Pan inżynier Edward Kotylak

Nekrolog_symbol

Z głębokim żalem zawiadamiam, że dniu 12-to lutego 2017 roku, w wieku 76 lat,

zmarł Edward Kotylak - inżynier naftowy,

wieloletni Kierownik platformy wiertniczej w "Petrobalticu",

Dyrektor kontraktów zagranicznych w Indiach, Pakistanie, Omanie,

Specjalista w Instytucie Naftowym w Krakowie,

Pracownik Zakładu Poszukiwań Nafty i Gazu w Krakowie.

Msza Żałobna odbędzie się w czwartek 16-tego lutego 2017 r. o godz. 12:15

w kościele pod wezwaniem Św. Maksymiliana Marii Kolbego, Gdańsk Suchanino

a pogrzeb o godzinie 13:30 na Cmentarzu Garnizonowym w Gdańsku.

CZEŚĆ JEGO PAMIĘCI





  WSPOMNIENIA

Edwarda Kotylaka pierwszy raz spotkałem pracując w Instytucie Naftowym w Krakowie. Był rok 1980, w czerwcu tego roku wyjechałem na kontrakt do Iraku. Był to kontrakt z włoską firmą "Saipem" należącą do "ENI Group", ze strony polskiej kontrakt prowadził "Kopex" a cała załoga była rekrutowana przez Poszukiwania Nafty i Gazu "Nafta" w Pile.

Byłem pierwszym polskim inżynierem płuczkowym na tym kontrakcie. "Saipem" zamierzał zwiększyć ilość polskich pracowników w Iraku, gdzie już od kilku miesięcy pracowali polscy wiertacze, mechanicy i elektrycy.

Do Iraku przyleciałem na początku czerwca, dotarłem do Basry i pracowałem na polu naftowym Zubair. Szok temperaturowy był ogromny, w Polsce wiosna była dosyć chłodna, a po wylądowaniu w Bagdadzie, w środku nocy, temperatura wynosiła + 35 C. Na drugi dzień poleciałem do Basry, tam na lotnisku, w samo południe, było ponad + 50 C.

Horror!

Rozpocząłem pracę, mając na szyi mokry ręcznik, na głowie mokrą czapkę (tamtych czasach tylko w szybie nosiło się kaski ochronne - i to nie zawsze)). Po około miesiącu przyzwyczaiłem sie to temperatury i praca szła mi juz dobrze. Po dwóch miesiącach poleciałem na rekuperację do Polski. Wróciłem do Basry na samym początku września. Nasza praca trwała 8 tygodni o rekuperacja 4 tygodnie. Włosi w tym samym czasie pracowali 5 tygodni i lecieli do domu na 4 tygodnie.

We wrześniu temperatury w okolicach Basry były nieco mniejsze, ale bardziej obawialiśmy się wojny z Iranem. Od kilku dni obserwowaliśmy dużą mobilizację armii irackiej, zwłaszcza oddziałów pancernych.

Około 20 września atmosfera na naszym urządzeniu wiertniczym stała się bardzo napięta, po przewiezieniu urządzenia na nowy punkt, rozpoczęliśmy montaż, ale został on wstrzymany.

Rankiem 22 września pojechaliśmy na wiertnię, i wtedy przyszła wiadomość, że mamy się ewakuować, włoski toolpusher wypłacał zatrudnionym egipcjaninom, zaliczkę a nam wydał polecenie by wrócić na Camp i szybko spakować się. Jeszce nigdy wcześniej, jak i potem nie pakowałem się w takim tempie. Na niebie powiły się irańskie samoloty, do których Irakijczycy wystrzelili rakiety ziemia powietrze. Samoloty rozrzucały aluminiowe paski, które skutecznie zakłócały irackie radary.

Wyjechaliśmy z Campu. Co było dalej to już całkiem inna opowieść, w końcu trafiliśmy do bombardowanego Bagdadu, czekaliśmy na "Exit Visa" i wreszcie po kilkunastu dniach przez Oman stolicę Jordanii, lot samolotem charterowym do Rzymu, kilkudniowy pobyt w nim, lot do Zurychu, w końcu dolecieliśmy do Polski.

Wróciłem do pracy w Instytucie Naftowym, ale już nie w Krośnie a w Krakowie.

Właśnie wtedy poznałem Edwarda Kotylaka, który pracował w Dziale Wierceń Instytutu Naftowego w Krakowie. Wrócił on chyba z pracy w "Petrobalicu", ale chyba, co bardziej prawdopodobne z jakiegoś kontraktu zagranicznego. Było wiadomym, że jest to tylko "na chwilę" i wkrótce pożegna się z instytutem.

Edward wypytał mnie o warunki pracy, proces ewakuacji, jakieś tam sprawy techniczne, przeklinając przy tym sążniście, jak to prawdziwy "nafciarz", co wtedy nieco mnie szokowało. Z czasem przyjąłem tę samą postawę i teraz to ja innych szokuję.

Kolejnym razem spotkałem Edwarda Kotylaka w Indiach. Był rok 1987. Już sam nie wiem kto i jak podpisał kontrakt i firmą Essar z Bombaju.

Pewnego razu było , na pewno w zimie, zjawiło się kilku Hindusów, którzy chcieli zobaczyć pracę naszych załóg wiertniczych, chcieli też zobaczyć nasze urządzenia wiertnicze. Ówczesny Dyrektor PNiG Kraków Jarosław Bałasz oddelegował mnie bym jako znający bardzo dobrze język angielski pojechał z nimi na urządzenie IRI 1700 przujące na otworze Lachowice ? 7 koło Suchej Beskidzkiej.

Dotarłiśmy tam w pełnej, pięknej zimie, przyjął nas Kierownik Wiertni Bogdan Machnik. Hindusi byli zachwyceni, zimą, krajobrazem, nowoczesnym urządzeniem wiertniczym, a co najważniejsze naszą załogą, która w tych trudnych warunkach geologicznych (teren górski) i tak trudnych warunkach klimatycznych sprawnie prowadziła wiercenie.

Według ich opinii, jeżeli razimy sobie w tach trudnych warunkach, to poradzimy sobie, bez trudu, w Indiach.

Chyba dwa miesiące później przylecieli do Krakowa trzej hinduscy eksperci i zorganizowano zostało przesłuchanie krakowskich specjalistów, potencjalnych kandydatów do pracy w Indiach.

Wyznaczono mnie jako pierwszego, ze względu na moją doskonałą znajomość języka angielskiego i 3 letni okres pracy na kotrakcie w Iraku. Dostałem trzy pytania; jedno kto jest odpowiedzialny na ?rigu? za obsługę urządzeń do obróbki płuczki? Dałem prawidłową odpowiedź ?Pomocnik wieżowy?. Drugie pytanie brzmiało, ?Kiedy ostani raz byłem na koronie urządzenia wiertniczego? Opowiedziałem około dwa miesiąca temu.? Faktycznie będąc Kierownikiem nowego ?Glinickiego? urządzenia N 1400 na wiertni ?Basowy ? 1?, wraz z ówczesnym dziennikarzem ?Młodego Technika? ? Jerzym Klawińskim, weszliśmy na samą koronę ?rigu?. Zrobiłem to by pokazać Jurkowi piękny widok rozciągający się z tej wysokości, na południe od Tarnowa. Oczywiście zrobiłem też zdjęcia urządzenia wiertniczego.

Razem z Jurkiem napisaliśmy artykuł do ?Młodego Technika?, nie pamiętam już tytułu, ale pamiętam, że za otrzymane honorarium kupiłem sobie całkiem przyzwoity garnitur.

Trzeciego pytania nie pamiętam, ale wiedziałem, że test przeszedłem pomyślnie. Potem przesłuchiwano kolejnych kandydatów. Ogólnie hindusi byli zadowoleni z poziomu odpowiedzi.

Chyba w marcu 1987 zaczęli wyjeżdżać pierwsi krakowscy specjaliści, na czele z inżynierem Józefem Sztorcem, doskonałym fachowcem, który wrócił niedawno z kontraktu w Libii.

Tygodnie mijały, a mnie ciągle pomijano w kolejce wyjazdowej, czułem się oszukiwany. Gdyż gdy trzeba było byłem na pierwszej linii w kontaktach zagranicznych, a mój wyjazd był odwlekany.

Wreszcie usłyszałem, że pojadę, jako Toolpusher na urządzenie wiertnicze National 1200 mające być przewożone z Bombaju, montowane i przygotowywane do pracy, w stanie Himachal Pradesh w Indiach.

Bardzo ucieszyłem się z tego powodu, gdyż kochałem pracę w terenach podgórskich, a poza tym wiedziałem, że w Dharamsali w dystrykcie Kangra rezyduje Dalaj Lama i Tybetański Rząd na Wygnaniu.

Byłem wtedy zafascynowany buddyzmem tybetańskim, a wprowadzał mnie w niego mój przyjaciel Marek Kalmus.

Przez moment miałem trafić na inne urządzenie wiertnicze pracujące w stanie Gudżarat, ale w końcu wylądowałem po Himalajami.

Firma "Essar" kupiła wtedy 3 duże używane urządzenia wiertnicze typu "National" czwarte urządzenie, jako części zapasowe oraz 5 nowych przewoźnych urządzeń marki "Cardwell".

Na wszystkich tych ośmiu urządzenia podstawowym "dozorze" mieli być specjaliści z Polski. W najgorętszym okresie w Essarze w Indiach pracowało ponad 100 polskich fachowców.

Jak już wspomniałem, jako jeden z pierwszych, poleciał do Indii Pan inżynier Józef Sztorc. Był on odpowiedzialny za rozładunek wszystkich urządzeń w porcie morskim w Bombaju i sukcesywne wysyłanie ich na poszczególne lokalizacje. Po okresie około 1-go miesiąca do Bombaju dojechał Pan inżynier Edward Kotylak.

Opowiadał mi potem, że pojechał do portu w Bombaju, spotkał tam inżyniera Sztorca dozorującego załadunek, na samochody, elementy kolejnych urządzeń wiertniczych. Pan Józef zapoznał go z pracującą tam hinduską załogą, a w czasie południowej przerwy powiedział Edwardowi "No to - cześć" i poleciał do Polski. Tak Pan Edward Kotylak przyjął obowiązki Kierownika Kontraktu w Indiach.

 

Feb 15, 2017

Lotos Petrobaltic and his activity in oil and gas exploration


lotos




­Lotos_Petrobaltic





Lotos_mapa_koncesji_530px




Zmiany w składzie zarządu LOTOS Petrobaltic

LOTOS

Rada Nadzorcza spółki LOTOS Petrobaltic dokonała dziś zmian w składzie zarządu spółki w związku z rezygnacją Marcina Jastrzębskiego, prezesa Zarządu Grupy LOTOS S.A., z funkcji prezesa LOTOS Petrobaltic S.A.

W składzie zarządu pozostali Grzegorz Strzelczyk, dotychczasowy wiceprezes spółki, dyrektor utrzymania ruchu i logistyki, Mariusz Kowalski, wiceprezes, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych oraz powołany w dniu 6 lutego br. dr Gavin Graham.

Graham_DavidDr Gavin Graham pochodzi z Edynburga. W branży naftowej pracuje od 35 lat. Specjalizuje się w poszukiwaniu zasobów i zagospodarowaniu złóż. W trakcie swojej kariery realizował projekty wydobywcze na wielu kontynentach: w Azji, Afryce, Ameryce Południowej i Europie. Doktoryzował się w dziedzinie geologii, uzyskawszy stypendium od firmy Shell, które pozwoliło mu na przeprowadzenie 10-miesięcznych badań geologicznych w północnym Omanie.

Dr Graham zajmował kierownicze i doradcze stanowiska w takich koncernach jak: Shell, Petrofac, Crystol Energy czy Amplify Innovation wdrażając strategie rozwojowe, zarządzając ładem korporacyjnym, odpowiadając za utrzymywanie relacji właścicielskich czy zarządzanie ryzykiem. Ostatnio zajmował się wspieraniem firm z branży oil&gas w redukcji kosztów i optymalizacji harmonogramów projektów.

Pełniącym obowiązki prezesa LOTOS Petrobaltic został Strzelczyk_GrzegorzGrzegorz Strzelczyk.

Grupa Lotos

http://biznesalert.pl/zmiany-skladzie-zarzadu-lotos-petrobaltic/?smclient=2d1cf861-ac06-11e6-a65d-002590e45e04&smconv=20ff2001-d169-4cc1-9f75-72040d7548fe&smlid=36&utm_source=salesmanago&utm_medium=email&utm_campaign=default


Nowa jednostka w grupie Lotos Petrobaltic

AUTOR: WNP.PL (PIOTR APANOWICZ) |     05-01-2017 15:50

Wysłużony holownik Granit zostanie zastąpiony przy obsłudze morskich platform firmy Lotos Petrobaltic przez znacznie młodszy i nowocześniejszy statek o nazwie Sylur.

W połowie grudnia 2016 roku do nabrzeża portowego w Gdańsku przybiła nowa jednostka morska grupy kapitałowej Lotos Petrobaltic - Sylur.

Sylur_holownik_Petrobaltic

- Witamy Sylura w naszej morskiej flocie. To historyczna chwila dla naszej spółki. Niech dobrze służy naszej firmie i pracownikom, a przede wszystkim bezpiecznie pływa - mówił Grzegorz Strzelczyk, wiceprezes Lotos Petrobaltic, dyrektor utrzymania ruchu i logistyki.

Sylur to statek typu PSV (platform supply vessel), czyli statek zaopatrzenia platform. W 2003 roku zbudowała go norweska stocznia Simek.

Statek jest wyposażony w system dynamicznego pozycjonowania, umożliwiający bezpieczne podejście i utrzymanie pozycji w trakcie przeładunków na platformy, co jest niezwykle istotne, zwłaszcza podczas manewrów wykonywanych w trudnych warunkach pogodowych. Zakładane jest też zwiększenie możliwości przewozu pasażerów.

Statek został zakupiony od amerykańskiej spółki Seabulk Offshore z grupy Seacor Marine, jednego z trzech największych operatorów statków offshore na świecie, przez spółkę z grupy kapitałowej Miliana (będącej częścią Lotos Petrobaltic) przy udziale spółki TSM. - Zakup nowej jednostki morskiej przyniesie nam istotne korzyści ekonomiczne. Co ważne, jest to statek dużo młodszy i nowocześniejszy, który będzie mógł nam służyć do końca eksploatacji złóż B8 oraz B4/B6 - mówi Witold Wawrzonkoski, szef Biura Zarządzania Aktywami E&P i kierownik zespołu ds. zakupu statku wielozadaniowego. Polska załoga przejęła go w Las Palmas, na Wyspach Kanaryjskich.

- Docelowo Sylur ma być statkiem wielozadaniowym - informuje Sławomir Sadowski, szef Biura Logistyki i Dyspozytorów. - Planujemy adaptację statku, tak aby mógł wykonywać badania geotechniczne pod posadowienie platformy. Wykonamy również analizę możliwości przystosowania Sylura do wykonywania prac nurkowych (nurkowania głębokie i saturowane).

Warto podkreślić, że statek spełnia wszystkie wymagania techniczne dotyczące pracy na akwenach innych niż Bałtyk.

Jednocześnie 20 grudnia ub.r., po 36 latach pracy, holownik Granit opuścił nabrzeże firmy Lotos Petrobaltic i udał się w swoją ostatnią podróż do portu Liepaja na Łotwie. Jednostka została przekazana do stoczni złomowej, w której będzie zutylizowana.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2016




Lotos gotowy do budowy gazociągu ze złoża B8

AUTOR: WNP.PL (PIOTR APANOWICZ) |     29-07-2016 13:45

Lotos Petrobaltic otrzymał ostatnią partię rolek z nawiniętymi odcinkami rurociągu CTP (Coiled Tubing Pipe), które posłużą do budowy gazociągu ze złoża B8 na Bałtyku do elektrociepłowni firmy Energobaltic we Władysławowie.


Jak poinformowała spółka wydobywcza Lotosu w intranecie, przy nabrzeżu Lotos Petrobaltic cumował statek Thorco Amber, który przypłynął z 21 rolkami rurociągu. Była to ostatnia partia tego ładunku z 53 rolek zakupionych przez spółkę w firmie Tenaris w Houston. Posłużą one do budowy gazociągu ze złoża B8 do Władysławowa, o długości ok. 75 km. Gazociąg ten stanowi istotny składnik infrastruktury podwodnej na złożu B8.

Lotos gotowy do budowy gazociągu ze złoża B8

Wszystkie etapy transportu rolek od producenta w Houston do Gdańska zorganizował dział eksploatacyjno-ekonomiczny firmy Technical Ship Management. Jak podkreśla Marek Mikuć, zastępca dyrektora naczelnego tej spółki, z uwagi na wysokość rolek podczas przewozu lądowego konieczne było podnoszenie linii energetycznych, a transport odbywał się w eskorcie policji.

- Przeciętny ciężar rolki, na którą nawinięto 2-2,2 km rurociągu, to 50 ton - mówi Artur Wójcikowski, kierownik działu instalacji podwodnych w Biurze Zagospodarowania Złoża B8. - Wyładunek wykonany był dźwigami statkowymi na specjalistyczny zestaw niskopodwoziowy. Na tym zestawie rolki zostały przewiezione na plac składowy w bazie firmy Lotos Petrobaltic.

Po zakończeniu rozładunku rozpocznie się pierwszy etap budowy gazociągu, czyli przewijanie odcinka rurociągu z dwóch rolek transportowych Tenaris na rolkę instalacyjną MSR-1. Tak przygotowany odcinek będzie zainstalowany w przygotowanym przewiercie horyzontalnym (HDD) w części przybrzeżnej, bezpośrednio przy elektrociepłowni Energobaltic.

Przypomnijmy, że cała długość rurociągu łączącego złoże B8 z elektrociepłownią Energobalticu we Władysławowie ma wynosić ok. 75 km. Stalowa rura o średnicy zewnętrznej 4,5 cala w otulinie, będzie nawinięta na potężną szpulę zamocowaną na pokładzie statku. Rurociąg będzie ?odwijany? ze szpuli, układany na dnie i zabezpieczony. Po oddaniu go do użytku gaz będzie przesyłany do Energobalticu pod ciśnieniem roboczym ok. 130 barów. W elektrociepłowni gaz posłuży m.in. do napędzania jej turbin.

Kilka miesięcy temu ówczesny prezes Lotos Petrobaltic Zbigniew Paszkowicz mówił, że budowa tego rurociągu to największy poza modernizacją platformy ?Petrobaltic? koszt, jaki został jeszcze Lotosowi do poniesienia w ramach zagospodarowywania złoża B8.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2016





Lotos ma pierwszą ropę ze złoża B8

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz) | 06-10-2015 13:39

Jak poinformowała Grupa Lotos, spółka Lotos Petrobaltic uruchomiła wstępną produkcję na złożu B8 na Morzu Bałtyckim, którego potencjał wydobywczy oszacowano na 3,5 mln ton ropy.

Zgodnie z zapowiedziami koncernu, że testowe wydobycie ruszy jeszcze w tym roku, uruchomienie wstępnej produkcji było możliwe dzięki wykorzystaniu platformy wiertniczej "Lotos Petrobaltic", która jest przystosowana do prowadzenia prac wydobywczych.

Platforma-Lotos-Petrobaltic_1

Fot. Archiwum

- Zagospodarowanie złoża B8 to strategiczny projekt Lotosu, realizowany w segmencie wydobywczym - komentuje Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. - Po uruchomieniu docelowego wydobycia Lotos Petrobaltic będzie pozyskiwał ze złoża B8 do 5 tys. baryłek ropy naftowej dziennie. To kolejny istotny krok Lotosu w umacnianiu bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz dywersyfikacji dostaw surowca dla rafinerii w Gdańsku.

Dla porównania średnie dzienne wydobycie spółki Lotos Petrobaltic w II kwartale 2015 r. wyniosło ponad 12,4 tys. baryłek ekwiwalentu ropy naftowej. Z kolei potwierdzone zasoby firmy (wg stanu na dzień 30 czerwca 2015 ) to 52,9 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej.

Po uruchomieniu pełnej produkcji, centrum wydobywcze na złożu B8 będzie trzecią największą kopalnią ropy naftowej w Polsce. Koncesja poszukiwawczo-wydobywcza dotycząca eksploatacji tego złoża obowiązuje do 2031 r.

Spółka Lotos Petrobaltic, jedyna firma poszukująca i wydobywająca ropę i gaz z polskiej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego, ma czterdziestoletnie doświadczenie w poszukiwaniu i eksploatacji złóż ropy i gazu na Bałtyku. Firma posiada pięć koncesji na poszukiwanie i rozpoznanie złóż kopalin oraz dwie na poszukiwanie. Oprócz tego firma posiada koncesję na wydobycie ropy i towarzyszącego jej gazu ze złoża B3, współudział w koncesji na wydobycie ropy oraz współwystępującego gazu ze złoża B8 oraz współudziały w dwóch koncesjach na wydobycie gazu ze złóż B4 i B6.

Łączna powierzchnia bałtyckich koncesji wydobywczych Lotos Petrobaltic wynosi blisko 148 km kw., a łączna powierzchnia koncesji poszukiwawczo-rozpoznawczych to ponad 7,3 tys. km kw. Dodatkowo we współpracy z PGNiG, Lotos Petrobaltic prowadzi prace w poszukiwaniu węglowodorów na koncesjach lądowych, zlokalizowanych w północnej Polsce.

Ponadto spółka obecna jest na norweskim szelfie kontynentalnym poprzez firmę Lotos E&P Norge, która posiada w sumie 23 koncesje (20 poszukiwawczo-rozwojowych i 3 wydobywcze). Na 7 z nich Lotos Norge jest operatorem.

Dodatkowo Lotos Petrobaltic jest właścicielem firmy Lotos Geonafta, wydobywającej ropę naftową ze złóż lądowych na Litwie. Lotos Geonafta to największy producent ropy na Litwie.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2015




Lotos z nadzieją patrzy na Bałtyk

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz) | 29-09-2014 10:13

Grupa Lotos z optymizmem ocenia dotychczasowe wyniki prac poszukiwawczych na Morzu Bałtyckim, choć przed ogłoszeniem sukcesu trzeba jeszcze go potwierdzić przy pomocy dodatkowych odwiertów - mówi w rozmowie z wnp.pl Paszkowicz_ZbigniewZbigniew Paszkowicz, wiceprezes Lotosu ds. poszukiwań i wydobycia oraz prezes spółki Lotos Petrobaltic.

Potwierdzone zasoby wydobywalne z bałtyckich złóż B8, B3 i gazowych B4/B6 (zgodnie z bilansem zasobów złóż kopalin w Polsce na koniec 2013 roku) to ponad 8 mln ton ekwiwalentu ropy, nie licząc surowca już wydobytego ze złoża B3. Czy widzą Państwo perspektywy na dalszy wzrost bałtyckich rezerw?

- Spodziewamy się, że Morze Bałtyckie kryje więcej niż wspomniane 8 mln ton ekwiwalentu ropy w już odkrytych złożach. Skala występowania wszystkich zasobów wydobywalnych wymaga potwierdzenia przez prace wiertnicze. Z tego względu w naszych planach operacyjnych na najbliższe 2-3 lata mamy przewidziane kolejne otwory poszukiwawcze. Posiadamy doświadczoną kadrę z wiedzą opartą na kilkudziesięciu latach działania na akwenie naszego morza, dysponujemy też odpowiednim narzędziem - platformą wiertniczą, którą kupiliśmy na początku tego roku.

Jak ocenia pan dotychczasowy przebieg prac poszukiwawczych na bałtyckich koncesjach (np. B21) i perspektywy odkrycia kolejnych złóż nadających się do przemysłowego zagospodarowania.

- W ubiegłym roku przeprowadziliśmy na szeroką skalę badania sejsmiczne. Optymalnie wykorzystując wyniki tych badań obecnie określamy lokalizację otworów poszukiwawczych. Wyniki pierwszych analiz wykonanego w tym roku otworu na złożu B21 określamy jako obiecujące. Jesteśmy optymistami, ale musimy wykonać jeszcze kolejne wiercenia, żeby uzyskać pełną wiedzę o potencjale tego złoża - głównie gazowego.

Ile wynosi przeciętnie netback Lotosu na Bałtyku, czyli różnica między przychodami i kosztem wyprodukowania baryłki ropy?

- Mamy utworzony system skutecznego zarządzania kosztami wydobycia, dzięki czemu są one niskie - pomimo relatywnie umiarkowanej skali wydobycia. Ropa Bałtycka jest dobra jakościowo, zbliżona do ropy Brent. Dzięki temu netbacki są nie gorsze niż na dużych złożach Morza Północnego, przy cenie ropy rzędu 100 USD za baryłkę oceniamy je jako bardzo atrakcyjne.

Czy istnieje realna perspektywa, że w przyszłości w polskiej części Bałtyku Lotos oprócz zmagania się z geologią i finansami, będzie musiał również walczyć z konkurencją? Na ile spółka jest przygotowana do tego, że prace poszukiwawcze na Bałtyku zaczną realizować inne podmioty (koncesję ma już np. spółka Baltic Energy Resources)?

- Posiadamy obecnie silną pozycję na Bałtyku i na pewno skuteczniejszą formą wejścia na ten akwen jest współpraca z nami, czego przykładem jest spółka CalEnergy Resources Poland. Tego typu współpraca jest standardową formą dywersyfikacji ryzyka typowego dla działań poszukiwawczo-wydobywczych i jest standardem na świecie. Nie postrzegamy konkurencji jako zagrożenia, lecz szansę na jeszcze szybszy postęp prac.

Na ile koniecznością dla Lotosu, jeśli chce systematycznie powiększać własne wydobycie, jest ekspansja zagraniczna?

- Rozpoznanie i zagospodarowanie zasobów w Polsce - na morzu i lądzie jest obecnie naszym priorytetem. Jednak skala wzrostu naszego wydobycia określona w strategii grupy kapitałowej Lotosu na lata 2011-2015, konieczność racjonalnego zarządzania - dywersyfikacji ryzyk - powoduje, że budowa portfela aktywów poszukiwawczych i wydobywczych również poza granicami Polski jest niezbędna - także dla wzrostu bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2014



Lotos poczeka z modernizacją platformy

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz) | 04-09-2014 05:45

Jeszcze nie zapadła decyzja co do terminu operacji przedłużenia nóg platformy "Lotos Petrobaltic", co ma pozwolić jej na pracę na wodach o głębokości do 120 metrów - dowiedzieliśmy się.

Platforma "Lotos Petrobaltic" to czwarta platforma spółki Lotos Petrobaltic, zakupiona pod koniec ubiegłego roku i sprowadzona do kraju pod koniec lutego br. Jeszcze w tym roku, po tym jak rozpocznie się przebudowa platformy wiertniczej "Petrobaltic" na platformę eksploatacyjną, która pod koniec 2015 roku stanie się centrum produkcyjnym na złożu B8, platforma "Lotos Petrobaltic" przejmie całość prac wiertniczych na Bałtyku.

Platforma_Lotos_Petrobaltic_aerial_view

Fot. (mat. pras. Lotos Petrobaltic)

Jest to platforma typu "jack-up" (samopodnośna), zbudowana w 1989 r. w stoczni w Singapurze. Jej wcześniejszym właścicielem była firma Transocean Offshore Gulf of Guinea. Może ona prowadzić wiercenia na wodach o głębokości do 350 stóp (106 m). Przeprowadzone przed zakupem analizy techniczne wykazały jednak, że istnieje możliwość przedłużenia nóg platformy o dodatkowe 50 stóp. Dzięki temu docelowo będzie ona mogła prowadzić odwierty na zdecydowanej większości obszaru koncesyjnego Lotosu, gdzie maksymalna głębokość wynosi do 120 metrów.

Jak się dowiedzieliśmy, w październiku lub listopadzie tego roku platforma "Lotos Petrobaltic" zostanie ściągnięta do stoczni, gdzie poddana zostanie pracom remontowym w zakresie odnowienia klasy, ale nie będą się one wiązały z operacją przedłużenia nóg.

- W pierwszej kolejności platforma ma realizować odwierty do głębokości 106 metrów na wszystkich koncesjach spółki, a dopiero potem zostanie zmodernizowana tak, aby mogła wiercić również na wodach głębszych - powiedziano nam w Lotosie. Nie wiadomo jeszcze, kiedy ta operacja może mieć miejsce.

Tegoroczny plan prac platformy obejmuje wiercenie kilkunastu otworów oraz liczne prace związane z rekonstrukcją otworów już istniejących.

W ubiegłym roku Lotos Petrobaltic wykonał badania sejsmiczne 2D i 3D na koncesjach poszukiwawczych obejmujących obszar ponad 1000 km - mówił niedawno Krzysztof Sułecki, wiceprezes ds. poszukiwań i wydobycia Lotos Petrobaltic. Wyniki tych badań mają pozwolić wytypować obiekty, w których mogą znajdować się kumulacje węglowodorów, z których większość zlokalizowana jest pod dnem morza o głębokości powyżej 90 m, a więc w obszarze operacyjnym nowej platformy.

Jeśli wiercenia poszukiwawcze potwierdzą występowanie kolejnych złóż, ich zagospodarowanie będzie wymagać następnych wierceń - otworów eksploatacyjnych i zatłaczających - oraz budowy centrów produkcyjnych. Realizacja tych zadań będzie wymagała zakupu w przyszłości kolejnych platform.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2014




Natural_Gas_Europe

Lotos Bets on Polish Offshore Industry

Poland?s Lotos_serviceLotos Serwis is trying to specialize in the offshore industry, signing a letter of intent with the Polish Shipping Register for construction and reparation of offshore units. 

?The companies have declared their intention to cooperate and use each other?s services in supervision over the construction and repairs of offshore units, periodic inspections of such units, preparation of technical expert reports, supervision over the construction and operation of transmission infrastructure, safety evaluation of offshore units, and other projects,? reads a note released on Thursday

Polish Shipping Register (Polski Rejestr Statków) is a classification society focused on supervising the design, construction and operation of ships and other floating units. Lotos Serwis was established in 2003, following corporate and organisational restructuring of the Lotos Group. 

?Signing a letter of intent with a partner as reputable as the Polish Shipping Register means that Lotos Serwis has taken another step towards further specialisation and gaining new expertise in servicing, modernisation and repairs of technological, security, electric, instrumentation and control systems of offshore facilities. Apart from refining, this is another area in which the Company intends to become highly specialised,? Leszek Dylik, President of the Lotos Serwis Management Board commented. 

In late February, Lotos Petrobaltic received its fourth offshore platform for exploration and production in Poland?s Baltic Sea. 

?All these efforts are part of the LOTOS Group?s consistent strategy of full appraisal of the Baltic Sea's production potential, and increase of own hydrocarbon production,? Paszkowicz commented in that occasion.

http://www.naturalgaseurope.com/lotos-bets-polish-offshore-industry?utm_source=Natural+Gas+Europe+Newsletter&utm_campaign=1cefdfe433-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_c95c702d4c-1cefdfe433-282582017





Lotos Petrobaltic kupił platformę wiertniczą

Autor: wnp.pl (RS) | 23-12-2013 13:37

Nowa platforma pracuje obecnie na Atlantyku u zachodnich wybrzeży Afryki. Jest to - podobnie jak "Petrobaltic" - platforma typu jack-up (samopodnośna). Nowo zakupiona jednostka to czwarta platforma spółki LOTOS Petrobaltic. Będzie pracowała pod polską flagą i z polską załogą. Jej główny trzon będą stanowili obecni pracownicy spółki Lotos Petrobaltic.

W pierwszym kwartale przyszłego roku platforma zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich, należących do Lotos Petrobalticu.

Platforma_Lotos_Petrobaltic

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

- Zakup tej platformy i wprowadzenie jej do eksploatacji to kolejny ważny krok na drodze do realizacji strategii Grupy Kapitałowej LOTOS w obszarze poszukiwań i wydobycia - mówi Paszkowicz_ZbigniewZbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos S.A. i prezes Lotos Petrobaltic. - Umożliwi to nam zdynamizowanie działalności w tej sferze i skuteczne przeprowadzenie zaplanowanych prac poszukiwawczych. Przypomnijmy, że wedle dostępnych szacunków geologicznych zasoby perspektywiczne węglowodorów na naszych bałtyckich koncesjach wynoszą 30 mln toe. Ich pełne rozpoznanie i zagospodarowanie będzie miało istotny wpływ na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski i dywersyfikację dostaw ropy do gdańskiej rafinerii Lotos.

"Lotos Petrobaltic", bo taką nazwę przyjmie platforma, może prowadzić wiercenia na wodach o głębokości 350 ft. (105 m). Przeprowadzone przed zakupem analizy wykazały, że istnieje możliwość przedłużenia nóg platformy o 50 stóp, co pozwoli jej na pracę na wodach nawet o głębokościach do 120 metrów.

- W tym roku wykonamy ponad 1000 km kw. badań sejsmicznych 2D i 3D na koncesjach poszukiwawczych ? przypomina Krzysztof Sułecki, wiceprezes ds. poszukiwań i wydobycia Lotos Petrobaltic S.A. - Badania te pozwolą wytypować obiekty, w których mogą znajdować się kumulacje węglowodorów. Trzeba podkreślić, że te potencjalne obiekty złożowe są zlokalizowane pod dnem morza o głębokościach powyżej 90 m, a więc już poza zasięgiem platformy ?Petrobaltic?, ale w obszarze operacyjnym nowej platformy.

Dodatkowo w połowie przyszłego roku rozpocznie się przebudowa platformy wiertniczej ?Petrobaltic? na platformę eksploatacyjną. Po zakończeniu inwestycji platforma ?Petrobaltic? stanie się centrum produkcyjnym na złożu B8 a prace wiertnicze przejmie platforma ?LOTOS Petrobaltic?.

? Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 planujemy na koniec 2015 r. Jego potencjał wydobywczy szacujemy na 3,5 mln ton ropy naftowej. Rocznie z tego złoża Lotos Petrobaltic zakłada pozyskiwanie około 220 tysięcy ton ropy naftowej ? podkreśla prezes Paszkowicz.

Warto przypomnieć, że 7 października br. Lotos Petrobaltic i Polskie Inwestycje Rozwojowe zawarły porozumienie dot. finansowania projektu inwestycyjnego związanego właśnie z zagospodarowaniem złoża B8. Inwestycja ma być realizowana poprzez spółkę specjalnego przeznaczenia. Po podpisaniu finalnych umów projekt będzie współfinansowany przez podmioty zewnętrzne, w tym m.in. PIR oraz banki komercyjne.

? Zarówno zakup platformy, jak i planowane wiercenia poszukiwawcze to istotne pozycje w budżecie spółki ? dodaje Dariusz Wojdyński, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Lotos Petrobaltic S.A. - Warto podkreślić, że zgodnie ze strategią Lotos na lata 2011-2015 inwestycje koncernu w segment poszukiwań i wydobycia sięgną 3,9 mld zł (70% ogólnego poziomu inwestycji koncernu).

Plan prac nowej platformy obejmuje wiercenie kilkunastu otworów oraz liczne prace związane z rekonstrukcją otworów już istniejących. Jeśli wiercenia poszukiwawcze potwierdzą występowanie kolejnych złóż, ich zagospodarowanie będzie wymagać kolejnych wierceń ? otworów eksploatacyjnych i zatłaczających ? oraz budowy centrów produkcyjnych. Z kolei realizacja tych zadań będzie wymagała zakupu kolejnych platform w przyszłości.




 KOMENTARZE


Gość_Gość_*

  • Gość

Napisany Wczoraj, 14:47

Biorąc pod uwagę "norweską lekcję Lotosu" na Yme, którą opisał ten portal, wcale bym się nie dziwił jakby ta platforma z Afryki do Polski jednak nie dopłynęła. Bo na projekcie Yme nie takie cuda się działy. Ale mocno trzmam kciuki!

#3 Gość_Roughneck_*

  • Gość

Napisany Wczoraj, 17:46

Wygląda na racjonalny zakup - mocne urządzenie 3000 HP, trzy pompy, solidny TD.
Oby wszystko w miarę dobrym stanie.
Oczywiście chciałoby się nowe, ale takie rzeczy to nie w tej bajce.
Gratulacje dla PB - mam nadzieję że będzie niejedna okazja razem z niej powiercić!

#4 Gość_Pv_*

  • Gość

Napisany Dzisiaj, 12:21

JAKOŚ NIC SIĘ NIE PISZE ILE LAT MA TA PLATFORMA?????
W 2006 ROKU PRZED PRZEJĘCIEM PRZEZ LOTOS - PETROBALTIC KUPOWAŁ PLATFORMĘ NOWĄ 400 STÓP- W CHNACH ZA ZGROMADZONE NA KONTACH ŚRODKI.

PO PRZEJĘCIU PRZEZ LOTOS , PIENIĄDZE I KREDYTY POD ZASTAW MAJĄTKU ZOSTAŁY ZAINWESTOWANE W ZŁOŻE YME !!!!!-EFEKTY WIDAĆ

WRACAMY DO ROKU 2006 -TYLKO Z KASY PETROBALTICU WYCIEKŁO 1,7 MILIARDA ZŁOTYCH I ZAMIAST NOWEJ PLATFORMY KUPIONO STARĄ I ZA KRÓTKĄ NA WIERCENIA I DLATEGO BĘDZIE SIĘ PRZEDŁUŻAŁO NOGI!!!!!

#5 Gość_jn_*

  • Gość

Napisany Dzisiaj, 12:53

Zobacz postRoughneck, o 23 grudzień 2013 - 17:46 , powiedział:

Wygląda na racjonalny zakup - mocne urządzenie 3000 HP, trzy pompy, solidny TD.
Oby wszystko w miarę dobrym stanie.
Oczywiście chciałoby się nowe, ale takie rzeczy to nie w tej bajce.
Gratulacje dla PB - mam nadzieję że będzie niejedna okazja razem z niej powiercić!

za 2 miliardy złotych utopione w złożu Yme można byłoby kupić dwie nowe platformy 400stopowe- koszt budowy nowej to 280-300 milion dolarów, a nie starego trupa do przeróbki. Platformy Petrobalticu to starocie 34-37 letnie-ciekawe ile ta "NOWA" ma lat??





Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2013





Lotos Petrobaltic otrzymał dwie nowe koncesje

Autor: wnp.pl (AB) | 05-08-2013 13:10

Spółka Grupy Lotos rozszerza poszukiwania węglowodorów na Bałtyku na nowe obszary ,,Słupsk W? i ,,Słupsk E?.

Grupa Lotos informuje, że Minister Środowiska udzielił spółce Lotos Petrobaltic dwóch nowych koncesji na obszarze ?Słupsk W? i ?Słupsk E?. Oba obszary położone są w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Powierzchnia dwóch koncesji wynosi ponad 2100 km kw. Prace poszukiwawcze na koncesjach będą prowadzone w utworach kambru, ordowiku i syluru. Koncesje zostały udzielone na okres 3 lat.

Zgodnie ze strategią, do 2015 r., Lotos planuje pozyskiwać z własnych złóż 1,2 mln ton ropy rocznie.

W 2012 roku grupa kapitałowa Lotos Petrobaltic wydobyła ponad 260 tys. ton ropy.

Na początku lipca Lotos informował też, że w II półroczu tego roku chce wystąpić do Ministerstwa Środowiska o przedłużenie koncesji na bałtyckim złożu B3. Obecnie produkcja z tego złoża wynosi 150 tys. ton ropy naftowej rocznie. Koncesja Lotosu wygasa jednak w 2016 r.

Z końcem 2015 r. ruszy produkcja ze złoża B8 w ilości 220 - 230 tys. ton ropy naftowej rocznie. Potencjał złoża to 3,5 mln ton surowca.

Powołana do życia w kwietniu tego roku przez Lotos i CalEnergy spółka celowa Baltic Gas pracuje nad zagospodarowaniem bałtyckich złóż gazowych B4 i B6. Oba złoża dysponują potencjałem wydobywczym na poziomie 4 mld m sześc. Do końca września te zasoby mają być potwierdzone. W ramach programu prac przygotowawczych na 2013 r. zaplanowano pozyskanie danych sejsmicznych oraz wybór koncepcji zagospodarowania złóż. Produkcja ma ruszyć na przełomie 2016/2017 r., a wydobycie gazu ma wynieść rocznie 250 mln m sześc. Spółka analizuje doprowadzenie go do gdańskiej rafinerii 130 km rurociągiem.

Lotos Petrobaltic to spółka zależna Grupy Lotos. Firma prowadzi poszukiwanie i eksploatację złóż węglowodorów na Bałtyku. Lotos Petrobaltic obecny jest również na Norweskim Szelfie Kontynentalnym przez spółkę Lotos E&P Norge, która posiada w sumie 7 koncesji (6 poszukiwawczych i 1 wydobywczą). Na dwóch z nich Lotos Norge jest operatorem. Dodatkowo Lotos Petrobaltic jest właścicielem firmy Lotos Geonafta, która jest największym producentem ropy naftowej na Litwie.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2013




Platforma Lotosu wróciła na złoże B3

(Marcin Szczepański) - 27-04-2011 08:48

Po wymianie amortyzatorów nóg i remoncie dźwigu głównego platforma wiertnicza "Petrobaltic" należąca do Grupy Lotos opuściła Port Północny w Gdańsku i została z powodzeniem przeholowana na złoże B3.

- Będzie tu prowadziła prace polegające na rekonstrukcji zabezpieczeń otworów zlokalizowanych w obszarze bezzałogowej platformy PG-1 ? informuje Waldemar Plata, dyrektor ds. operacyjnych w Lotos Petrobaltic S.A.

Operacja holowania rozpoczęła się w środę, 20 kwietnia, ok. godz. 19.40, gdy platforma odzyskała pływalność. Z portu wyprowadziły ją należące do spółki WUŻ holowniki "Tytan", "Taurus" i "Virtus", a na złoże przeholowały "Granit" (należący do Lotos Petrobalticu) i "Tytan". Holowanie dobiegło końca w piątek, 22 kwietnia, w godzinach wieczornych. Kluczowym elementem operacji było precyzyjne naprowadzenie platformy "Petrobaltic" na bezzałogową platformę PG-1, które specjaliści Lotos Petrobaltic wykonali z sukcesem.

Złoże B3 położone jest ok. 70 km na północ od Rozewia. Lotos Petrobaltic czerpie z niego ok. 4 tys. baryłek ropy naftowej dziennie. Dodatkowo spółka wydobywa tam gaz ziemny, który przesyłany jest dalej do elektrociepłowni we Władysławowie specjalnym rurociągiem o długość 82,5 km. Natomiast ropa naftowa transportowana jest tankowcem do gdańskiego Naftoportu.

Lotos Petrobaltic to spółka zależna Grupy Lotos S.A. Firma posiada koncesje na poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatację złóż węglowodorów w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Potwierdzone zasoby Lotos Petrobaltic (M. Bałtyckie i Norweski Szelf Kontynentalny wg stanu na dzień 31 grudnia 2010 r.) to 6,2 mln ton ropy naftowej oraz 0,5 mld metrów sześciennych gazu (zasoby pewne i zasoby prawdopodobne, kat. 2P) oraz 1,3 mln ton ropy naftowej i 6,5 mld metrów sześciennych gazu (zasoby warunkowe, kat. 2C).

Lotos Petrobaltic obecny jest na Norweskim Szelfie Kontynentalnym poprzez spółkę Lotos E&P Norge, która posiada w sumie siedem koncesji (sześć poszukiwawczych i jedną wydobywczą). Na trzech z nich Lotos Norge jest operatorem. Dodatkowo spółka jest właścicielem firmy AB Geonafta, wydobywającej ropę naftową na Litwie.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2011




Trwa dochodzenie w sprawie Lotos Petrobaltic

wnp(Marcin Szczepański) - 18-02-2011 12:37

Gdańska prokuratura okręgowa prowadzi postępowanie w sprawie działania na szkodę spółki Lotos Petrobaltic. - Sprawa jest w toku, trwa zbieranie materiału dowodowego i przesłuchania ? poinformowała nas rzecznik prasowy prokuratury Grażyna Wawryniuk.

Nadal nikomu nie postawiono w tej sprawie zarzutów.

Postępowanie zostało wszczęte 10 listopada ubiegłego roku. Powodem było wpłynięcie do prokuratury anonimowego doniesienia o popełnieniu przestępstwa. - Zarzuty dotyczą działania na szkodę spółki przez obecny zarząd Lotos Petrobaltic i zostały postawione w formie pisemnej przez osobę, która podpisała się jako Jan Nowak. Ustaliliśmy, że taka osoba nie istnieje, jednak przedstawione przez nią zarzuty zostały potwierdzone przez dwie organizacje związkowe działające w spółce Lotos Petrobaltic - informował nas na początku grudnia Wojciech Szelągowski, zastępca rzecznika prasowego.

Od tego czasu prokuratura gromadzi materiał dowodowy i przesłuchuje pracowników spółki.

Lotos Petrobaltic to spółka zależna Grupy Lotos zajmująca się działalnością poszukiwawczą i wydobywczą na Bałtyku. Lotos Petrobaltic jest także właścicielem spółki Lotos E&P Norge, która prowadzi taką samą działalność na Morzu Norweskim.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2011




Petrobaltic może, ale nie musi trafić na giełdę

wnp (Marcin Szczepański) - 23-02-2010 16:11

Zdaniem prezesa Grupy Lotos Pawła Olechnowicza wprowadzenie spółki Petrobaltic na giełdę jest tylko jednym z możliwych sposobów pozyskania środków na dalsze inwestycje w wydobycie ropy i gazu na Bałtyku. - Wiele zależeć będzie od tego, czy uda nam się pozyskać strategicznego inwestora, który wsparłby nasze działania w upstreamie - powiedział wnp.pl prezes koncernu.

- Jeżeli inwestor zdecyduje się zainwestować w nasze projekty wydobywcze, wówczas prywatyzacja Petrobalticu nie będzie konieczna. Oczywiście brak inwestora strategicznego nie oznacza, że spólka ta automatycznie trafi na giełdę. Bierzemy pod uwagę także inne sposoby finansowania inwestycji w upstream - zapewnił Paweł Olechnowicz.

Według aktualnej strategii Grupy Lotos w 2012 roku koncern z własnych źródeł chce pozyskiwać 1 mln ton ropy rocznie. Na czerwiec tego roku Lotos planuje aktualizację strategii w sektorze upstream. - W tej chwili wciąz trwają analizy potencjalnych zmian w strategii. Projekt dokumentu ma być gotowy w marcu - potwierdził prezes Lotosu.

Materiał  z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2009





Lotos i SOCAR podpisały list intencyjny ws. ropy

pap__logo - 02-07-2009 20:18

W obecności prezydentów Polski i Azerbejdżanu Grupa Lotos i azerska spółka naftowa SOCAR podpisały w czwartek list intencyjny dotyczący wspólnych działań w zakresie wydobycia i przerobu ropy naftowej.

"Azerbejdżan może być i będzie krajem, który ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo energetyczne Europy" - mówił w czwartek w Baku na wspólnej konferencji prasowej ze swoim azerskim odpowiednikiem polski prezydent.

Lech Kaczyński podkreślał znaczenie bezpieczeństwa energetycznego. Jak mówił, Azerbejdżan to klucz nie tylko do sukcesu Polski, ale też całej UE, jeśli chodzi o niezależność energetyczną.

Prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew zwracał uwagę, że w ciągu kilku ostatnich lat współpraca energetyczna między jego krajem a Polską rozwijała się bardzo dobrze. Przypominał, że Azerbejdżan ma duże zasoby ropy i gazu ziemnego. Zadeklarował, że Azerbejdżan jest w stanie wnieść wkład w zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego UE.

Azerska ropa mogłaby być tłoczona do Polski rurociągiem Odessa-Brody. Od kilku lat Polska i Ukraina rozmawiają o projekcie przedłużenia go do Płocka, by następnie przesyłać surowiec do Gdańska.

Uruchomienie rurociągu Brody-Płock do transportu kaspijskiej ropy pozwoliłoby zdywersyfikować dostawy tego surowca do Polski i częściowo uniezależnić nasz kraj, a także Ukrainę, od dostaw z Rosji. Prezydent Azerbejdżanu przypominał, że w trakcie opracowania jest studium wykonalności projektu rurociągu.

Porozumienie dotyczące wydobycia i przerobu ropy naftowej podpisali prezes Grupy Lotos Paweł Olechnowicz i szef SOCAR-u Rownag Abdulajew.

"To jest dokument, który otwiera drogę do dalszych poważnych działań. To jest ogólne porozumienie dotyczące i intencji, i współpracy, które są w statutowej działalności SOCAR-u i Grupy Lotos" - tłumaczył PAP Olechnowicz.

Chodzi o wspólne działania w przemyśle rafineryjnym i poszukiwawczo-wydobywczym ropy naftowej. Olechnowicz w piątek będzie rozmawiał w Baku o powołaniu zespołów roboczych, które zajmą się konkretnymi tematami dotyczącymi tych kwestii.

"Dobrze by było, gdyby powstała sieć logistyczna, która dałaby możliwość uczestniczenia w takim przedsięwzięciu - zakupu ropy naftowej" - dodał szef Lotosu.

W czasie wizyty u prezydenta Azerbejdżanu Lech Kaczyński został uhonorowany najwyższym odznaczeniem tego kraju - Orderem imienia Gejdara Alijewa. "To symbol tego, jak wiele pan zrobił dla rozwoju naszych stosunków" - mówił po odznaczeniu Lecha Kaczyńskiego azerski przywódca. Jak zaznaczył, jest to też uznanie działalności polskiego przywódcy związanej z sektorem energetycznym w Europie.

Prezydenci powołali też stały komitet doradczy. W jego skład wejdą ich przedstawiciele i członkowie rządów obu krajów. Podobne komitety Polska ma z Ukrainą, Rumunią, Litwą czy Turcją. W czasie wizyty podpisano też dokument dotyczący współpracy pomiędzy Biurem Bezpieczeństwa Narodowego a Radą Bezpieczeństwa Azerbejdżanu.

Prezydenci poruszyli też kwestię Górskiego Karabachu. Lech Kaczyński zaznaczył, że nie ma wątpliwości, że silniejsza strona nie może dokonywać zmian terytorialnych żadnego kraju.

W latach 1988-94 Armenia i Azerbejdżan stoczyły krwawą wojnę o Górski Karabach. Zginęło w niej ok. 34 tys. osób. Azerbejdżan utracił wtedy kontrolę nad siedmioma rejonami wokół enklawy, która w ten sposób połączyła się z Armenią.

Polski prezydent podkreślił, że jest zwolennikiem pokojowego rozwiązania tej kwestii, ale musi się to odbyć z poszanowaniem praw mniejszości i integralności terytorialnej Azerbejdżanu.

Lech Kaczyński spotka się jeszcze w trakcie swojego pobytu w Baku z premierem Azerbejdżanu Arturem Rasi-Zade i przewodniczącym parlamentu Ogtajem Asadowem.

To już piąta wizyta prezydenta w tym kraju, ostatnio był tam w listopadzie 2008 roku podczas szczytu energetycznego.

Materiał z portalu www.wnp.pl.  Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2009




Grupa Lotos opracuje w tym roku program dotyczący działalności wydobywczejlotos

ISB - 06-07-2009 13:31, aktualizacja: 06-07-2009 13­:36

Grupa Lotos zdefiniuje w tym roku program rozwoju w segmencie działalności wydobywczej, w oparciu o spółkę Petrobaltic, wynika z wypowiedzi prezesa Lotosu Pawła Olechnowicza.

"Zapewniam, że jeszcze w tym roku będzie zdefiniowany program rozwojowy dla upstreamu" - powiedział Olechnowicz na spotkaniu z dziennikarzami.

Podkreślił, że rozwój Lotosu nie będzie oparty o małe odwierty i będzie realizowany w rejonie Morza Bałtyckiego i Szelfu Norweskiego.

Działalność wydobywcza w grupie realizuje Petrobaltic. Posiada też udziały w licencjach na norweskim szelfie kontynentalnym, którymi zawiaduje Lotos Exploration and Production Norge, spółka w 100% zależna od Petrobaltiku.

W końcu czerwca zwyczajne walne zgromadzenia Grupy Lotos zdecydowało o podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze emisji 16,17 mln akcji po cenie emisyjnej 22,07 zł w zamian za aport w postaci akcji spółek Petrobaltic, Lotos Jasło i Lotos Czechowice, należących do Skarbu Państwa, o łącznej wartości oszacowania 356,95 mln zł.

Spółka podała, że zgodnie ze strategią konsolidacji aktywów, kapitał zakładowy zostanie podniesiony do kwoty 129.873.699 zł z kwoty 113.700.000 zł, poprzez emisję 16.173.699 nowych akcji zwykłych, na okaziciela serii C, o wartości nominalnej 1 zł każda. Cena emisyjna akcji serii C wyniesie 22,07 zł.

Obecnie Skarb Państwa posiada - pośrednio i bezpośrednio - 58,84% akcji Grupy Lotos. W 2005 roku Grupa Lotos kupiła 69% Petrobaltiku za ok. 200 mln zł. Przyjęty na początku lutego 2007 roku rządowy dokument "Polityka Rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce" przewidywał m.in. zbycie na rzecz Grupy Lotos 30,36% akcji Petrobaltiku.

W ub. tygodniu Grupa Lotos podpisała z SOCAR, państwowym koncernem naftowym z Azerbejdżanu, list intencyjny dotyczący współpracy przy prowadzeniu technicznych i ekonomicznych analiz w zakresie realizacji potencjalnych projektów biznesowych w Azerbejdżanie, Polsce oraz innych krajach.

Materiał z portalu www.wnp.pl.  Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2009




Olechnowicz_Pawel

Olechnowicz: jest szansa na nowy progr­am wydobywczy

WNP(Piotr Apanowicz) - 26-06-2009 12:57

Konsolidacja udziałów spółki wydobywczej Petrobaltic da możliwość zdefiniowania nowego, bardziej konkretnego programu rozwoju sektora wydobywczego Grupy Lotos - mówi prezes gdańskiego koncernu Paweł Olechnowicz.

Czy widać już jakieś symptomy końca kryzysu w przypadku Grupy Lotos?

Jeśli sytuacja będzie się poprawiać w takim stopniu jak mamy nadzieję, jesienią tego roku będziemy już mogli mówić o przygotowywaniu nowych projektów rozwojowych.

Chodzi o projekty z zakresu wydobycia ropy?

Wniesienie do Grupy Lotos pozostałych akcji spółki Petrobaltic już da możliwość zdefiniowania ciekawego programu rozwojowego w sektorze wydobywczym. Główne kierunki to nadal Bałtyk i basen Morza Norweskiego, ale można będzie określić coś bardziej konkretnie. Planujemy zupełnie inne niż do tej pory podejście w sprawie rozwoju złóż na Bałtyku. Na przykład w sprawie struktury B-23 będziemy prowadzili rozmowy z partnerami zewnętrznymi, choćby z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem, ale także z podmiotami zagranicznymi.

W grę wchodzi podzielenie się udziałami w tym złożu i tym samym zmniejszenie skali ryzyka?

Na obecną chwilę możliwe jest zarówno pozyskanie partnera ze sprzętem i doświadczeniem niezbędnym do wierceń na złożu B-23, jak i realizacja wierceń przez zewnętrzny podmiot na zasadzie płatnej usługi.

Która z tych dwóch opcji byłaby dla Lotosu korzystniejsza?

Na skorzystanie z usługi zewnętrznej firmy niezbędne są spore środki, pamiętajmy, że wywiercenie trzech otworów na B-23 to koszt ponad 200 mln zł. Tymczasem na razie wciąż nie mamy nawet pewności, że w tej strukturze rzeczywiście znajduje się ropa. Na zakończenie prac sejsmicznych i innych analiz potrzebujemy jeszcze około dwóch miesięcy.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2009




Lotos chce rozszerzyć litewskie inwestycje

polskie_radio - 23-06-2009 12:06

Polski koncern Lotos planuje rozszerzyć inwestycje na Litwie i zainwestować w wydobycie ropy - czytamy na stronach internetowych Polskiego Radia. Plany te zostały omówione na spotkaniu prezesa zarządu Lotos Olechnowicz_PawelPawła Olechnowicza z premierem Litwy Andrius_KubilkiusAndriusem Kubiliusem.

Lotos planuje zdobyć 50 procent rynku sprzedaży olejów i surowców do asfaltowania dróg. Obecnie, przedsiębiorstwo to posiada 42 procent litewskiego rynku. Dotychczas prowadzono prace wydobywcze w strefie lądu nad brzegiem morza.

Jak czytamy na stronie Polskiego Radia, jeśli litewski rząd wyda zezwolenie, Lotos ma możliwości technologiczne, by rozpocząć podwodne wydobycie surowca.

Materiał z portalu www.wnp.pl. - Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2009



­

Petrobaltic do Lotosu zgodnie z planem

WNP (Piotr Apanowicz) - 02-06-2009 11:51

W tym tygodniu powinien zostać zamknięty proces wyceny spółki wydobywczej Petrobaltic, przed jej wniesieniem do lotos- poinformował Krzysztof Żuk, wiceminister skarbu państwa.

Wycena miała się zakończyć w maju, ale wiceminister zapewnia, że to niewielkie opóźnienie nie wpłynie na dotrzymanie zapowiadanego terminu wniesienia posiadanych przez skarb państwa ponad 30 proc. akcji tej spółki do Lotosu z końcem czerwca.

- Jesteśmy zadowoleni z tej wyceny i spodziewamy się, że w ciągu półtora tygodnia po jej formalnym odbiorze wniosek o wniesienie tych akcji do Lotosu powinien zostać w trybie obiegowym przyjęty przez Radę Ministrów - powiedział nam Krzysztof Żuk.

Jego zdaniem także zarząd Lotosu chce w najbliższym tygodniu przyjąć projekty uchwał na WZA, które będą dotyczyły emisji akcji dla skarbu państwa, w zamian za wnoszone do spółki akcje Petrobaltiku.

- Cała proce