Krzysztof Fugiel
Środa, 19 Grudnia 2018 roku. Dzisiaj są imieniny: Beniaminy, Dariusza, Gabrieli
Flash Player

­­­­­­­­

­7 Cudownych Ocaleń pułkownika Woj­ska Polskiego w stanie spoczy­nku Antoniego Fugla.

Więcej na ­

youtube_logo

 

 

 

Materiały o walce

Antoniego Fugla w AK

przekazałem do:

Muzeum_AK_w_Krakowie 

Oil_is_ruling_the_World__250_px 

RATUJ EXALO CENTRUM KRAKÓW

­­

­­­­­Linkedin_250_px

­ ­

===========================

Flag Counter­­

­Mahatma_Ganghi

 

 

 

 

 

Herb_Pobog
­

 

 

 

 

 

­

 

Utwórz swoją wizytówkę  

Fugiel_animation

­­­ anima_pilsudski_fugiel_trans

Witam  na FORUM  KRZYSZTOFA A. FUGLA. W FORUM są następujące tematy które poruszam:

Współczesny Przemysł Naftowy
Health, Safety, Envinroment
Historia Nafty
O Świecie
Nie tylko Szkiełko i Oko
O Krakowie­
Foto

Zamieszczane tu materiały są prywatnymi tekstami i opiniami Autora FORUM z którymi można się nie zgadzać, jednakże Autor uważa je za swoje i niezmienne, aż do czasu poznania nowych faktów.

W przypadku innych artykułów, bądź notatek, Autor FORUM nie bierze odpowiedzialności za ich treść, jednakże zawsze są  zamieszczane dane osobowe Autora tekstu bądź dane źródłowe tekstu.

Wszelkie uwagi i propozycje tematyczne dotyczące FORU­M proszę przesyłać do mnie E-mailem ( patrz niżej ), lub wpisać swój komentarz ­na podstronie Księga.



Szukaj

Loading

Kontakt

chrisfugiel [at] hotmail.com

Imię i Nazwisko

E-mail

Treść

BELOW CHOOSE THE LANGUAGE TO TRANSLATE THE FORUM PAGES TO ANY OF 22 OTHER LANGUAGES !

© meteogroup.pl

Cena_Akcji­

­PGNIG notowania

logo_PGNIG

Kursy walut
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
NBP 2018-12-18
USD 3,7668 -0,54%
EUR 4,2853 -0,12%
CHF 3,7989 -0,09%
GBP 4,7654 -0,13%
Wspierane przez Money.pl

Protected by Copyscape Plagiarism Check

Imatag_logo_120_pix­

­­KRZYSZTOF A. FUGIEL FORUM

Wypromuj również swoją stronę­

­

SPE.Poland_web

SITPNiG_logo_V_small



­­­WNiG_120px

IPCC_logo_120px

Rat

 

  Polska_Walczaca_szara_GIF_animated_OK

 

 

 

prezydent_pl_120_px 

LechKaczynski_org 

Lech_Kaczynski_pl 

Telewizja_Republika

 

 

PodziemnaTV 

Niezalezna_pl­


Niepoprawni_pl


PCh24_pl

­

Akademia_Geopolityki

Poland_Current_Events_120_px

Robert_Brzoza_120_pix

Mennica Skarbowa - Pewne inwestycje w metale szlachetne­


­

­ ­
Aug 3, 2018

Praca, zarobki inżynierów w Polsce. Presja płacowa stale rośnie

Autor: Justyna Koc - 3 sie 2018 6:00
Puls_HR
Obecnie, według szacunków Bergman Engineering, w Polsce potrzebnych jest 70-80 tys. inżynierów. Sytuacji nie ułatwia fakt, że także kraje zachodnie szukają inżynierów, np. Niemcy czy Holandia. Na Zachodzie inżynier może zarobić dwa, trzy razy tyle, co w Polsce. Walka zaostrza się, a każde pozyskanie inżyniera to praktycznie headhunting.

  • Inżynierów brakuje w wielu sektorach, m.in. motoryzacyjnym, lotniczym, budowlanym, automatyki przemysłowej, kolejowym, elektronicznym.
  • Sporym wyzwaniem jest również znalezienie inżynierów, którzy na dobrym poziomie posługują się językiem angielskim.
  • Sytuacja na rynku pracy powoduje, że pensje rosną.
  • Szeroko rozumiany sektor produkcyjny odnotował wzrost o blisko 10 proc. w porównaniu do roku 2016, a w branży energetycznej i drogowej o 25-30 proc.
  • Presja płacowa jest odczuwalna także w sektorze kolejowym ? oczekiwania inżynierów wzrosły nawet o 50 proc.
  • O sytuacji na rynku pracy inżynierów będziemy rozmawiać podczas wrześniowego wydarzenia Nowy Przemysł Expo.

Bergman Engineering rekrutuje inżynierów głównie dla firm z branż motoryzacyjnej, lotniczej, automatyki przemysłowej.

- Zapotrzebowanie na kadrę inżynierską jest w tych sektorach bardzo duże, praktycznie nigdy nie zostaje zaspokojone. Podobnie wygląda branża budownictwa przemysłowego, zwłaszcza dotycząca rozwoju parków maszynowych i instalacji technologicznych, gdzie zapotrzebowanie jest równie duże, choć trochę łatwiej jest je zaspokoić - wskazuje Monika Paciorkowska-Krawców, senior technical recruiter w Bergman Engineering. - Jeśli chodzi o specjalizacje, najbardziej brakuje inżynierów z obszarów: automatyka i robotyka, zarządzanie projektami oraz rozwój produktów ? dodaje.

Z kolei Anna Kostulska, konsultant w Antal Engineering & Operations, podkreśla, że braki wykwalifikowanej kadry odczuwają przede wszystkim firmy produkcyjne. Najczęściej zgłaszane potrzeby pracodawców dotyczą zatrudnienia inżynierów ze specjalizacjami: jakości, procesu produkcji, produktu oraz utrzymania ruchu.

- Obecnie obserwujemy deficyt inżynierów ukierunkowanych na konkretny sektor produkcyjny, głównie motoryzacyjny oraz elektroniczny. W całej branży jest obecnie więcej ofert pracy na sprofilowane stanowiska inżynieryjne niż dostępnych kandydatów odpowiadających oczekiwaniom pracodawców. Widoczne są również dysproporcje ? coraz trudniej znaleźć inżyniera mającego profesjonalną wiedzę w konkretnej dziedzinie niż doświadczonego menedżera niższego szczebla ? komentuje Kostulska.

Również inwestycje budowlane wymagają nadzoru doświadczonej kadry inżynierskiej i menedżerskiej, a o te nie jest łatwo.

- Najbardziej problematyczni do pozyskania są doświadczeni specjaliści i kierownicy średniego szczebla: kierownicy budowy, kierownicy robót branżowych, specjaliści ds. roszczeń, planiści, projektanci - dróg i mostów, linii napowietrznych - SN WN, stacji elektroenergetycznych, trakcji kolejowej, obiektowych sieci elektrycznych NN, technolodzy z zakresu urządzeń energetycznych, zwłaszcza instalacji ochrony środowiska. Firmom brakuje również kompetentnych kierowników projektu z doświadczeniem w prowadzeniu inwestycji o wartości kilkuset milionów złotych oraz kosztorysantów - wskazuje Grzegorz Lamot, partner zarządzający firmy Globetek.

Z deficytem kadrowym boryka się także rynek kolejowy, który przez dłuższy czas w Polsce nie cieszył się większą popularnością z racji braku dużych inwestycji.

? Z tego samego powodu ludzie nie kształcili się w owym kierunku i obecnie brakuje doświadczonej kadry, która mogłaby wykonywać projekty związane z rozbudową kolei ? mówi Lamot. ? Podobny problem w niedługim czasie mogą mieć również firmy budujące gazociągi, ponieważ w tym roku rozstrzygnięto kilka dużych przetargów budowlanych w tym zakresie, a w kolejce czekają kolejne.

Ekspert Globetek dodaje, że sporym wyzwaniem jest znalezienie inżynierów, którzy na dobrym poziomie posługują się językiem angielskim. To wciąż jest ich pięta achillesowa.

Wynagrodzenia w górę

?Raport płacowy Antal 2017? pokazuje, że pod względem wynagrodzeń szeroko rozumiany sektor produkcyjny odnotował wzrost o blisko 10 proc. w porównaniu do roku 2016. Inżynierowie otrzymują również coraz więcej propozycji zmiany pracy.

? Z naszych obserwacji wynika, że do rozpatrzenia przez nich takiej oferty przyczynia się przede wszystkim możliwość otrzymania wyższego wynagrodzenia zasadniczego. Analiza mijającego półrocza pokazała, że od początku 2018 roku inżynierowie i specjaliści w dziedzinie jakości i procesu produkcji ? zwłaszcza w Polsce centralnej ? zarabiają o nawet 1,5 tys. zł brutto więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Ich wynagrodzenie podstawowe kształtuje się obecnie na poziomie 8-10 tys. zł brutto miesięcznie ? wyjaśnia Anna Kostulska.

Rosną też oczekiwania kadry kierowniczej, której doświadczenie musi spełniać warunki SIWZ (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia). Inżynierów z takimi kwalifikacjami brakuje na rynku, przez co ich wymagania finansowe znacząco odbiegają od inżynierów na niższych szczeblach.

? Ciekawym przykładem mogą być również specjaliści w zakresie planowania i harmonogramowania inwestycji budowlanych. Grupa ta jest wyjątkowo dobrze skomunikowana i zorientowana w potrzebach rynkowych, utrzymując bardzo zbliżone, wysokie stawki ? dodaje Lamot.

Według szacunków Globetek, w branży kolejowej oczekiwania inżynierów wzrosły nawet do 50 proc., a w branży energetycznej i drogowej odnotowujemy wzrost na poziomie 25-30 proc.

- Bardzo istotny jest rodzaj i miejsce wykonywania projektu. Przykładowo, na terenie województwa śląskiego jeszcze całkiem niedawno kierownik projektu energetycznego mógł liczyć na wynagrodzenie rzędu 10-12 tys. zł brutto, a aktualnie są to kwoty sięgające od 14 tys. zł i więcej ? wylicza Grzegorz Lamot.

Zróżnicowanie geograficzne potwierdza badanie Bergman Engineering. Największe oczekiwania dotyczące zarobków mają osoby z województw: dolnośląskiego, śląskiego, mazowieckiego oraz małopolskiego. Trochę mniej oczekują specjaliści z łódzkiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego, pomorskiego i podkarpackiego.

? Inżynier, który jest tuż po studiach, w małej miejscowości zarabia ok. 3,5 tys. zł brutto, a w dużych miastach ok. 1 tys. zł więcej. Inżynier z doświadczeniem 10-letnim w mniejszym mieście może liczyć na pensję do ok. 7 tys. zł brutto, a w dużym ? do 10 tys. zł brutto. Natomiast jeżeli to jest wysoka specjalizacja, czyli inżynier, który ma unikalne zdolności, to w jego przypadku pensja w wysokości 15 tys. zł miesięcznie nikogo już nie dziwi ? mówi Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering.

Źródło: Bergman EngineeringŹródło: Bergman Engineering

Nie tylko pieniądze są ważne

Badanie Bergman Engineering pokazuje, że na decyzje o przyjęciu danej oferty - oprócz wysokości pensji - wpływ mają: premia i dodatki (85 proc. wskazań), bliskość miejsca pracy (65 proc.), dofinansowanie do edukacji i szkolenia (62 proc.) oraz elastyczność czasu i miejsca pracy (52 proc.).

? W tym momencie pracodawcy przede wszystkim walczą o utrzymanie obecnej kadry pracowników. Na pewno rozszerzają pakiety socjalne, a w drugiej kolejności stawiają na bardzo atrakcyjne wynagrodzenia. Stałą praktyką jest przedstawianie kontrofert w momencie, gdy pracownik chce złożyć wypowiedzenie. Nie dotyczy to tylko kwestii finansów, ale także ciekawszych stanowisk czy zadań. Wynika to z faktu, iż pracodawcy wolą zatrzymać pracowników, którzy dobrze znają standardy, procedury, produkty i środowisko pracy, awansować ich i dalej korzystać z posiadanej przez nich wiedzy, a na ich ?były? etat znaleźć nową osobę, bo w takiej sytuacji przynajmniej zachowują w firmie kapitał i wartość tej pierwszej ? tłumaczy Monika Paciorkowska-Krawców.

Inżynierowie zwracają więc uwagę na możliwości rozwoju w ramach wewnętrznych struktur danej organizacji oraz podwyższenia kwalifikacji zawodowych. Dodatkowym atutem atrakcyjnej oferty są pakiety benefitów pozapłacowych.

? Standardem stały się już bonusy w postaci: opieki medycznej dla pracowników i ich rodzin, karty fitness i prywatnego ubezpieczenia na życie. Kandydaci oczekują oprócz tego m.in.: premii finansowych, szkoleń ? zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, kursów językowych, dofinansowywania posiłków, bonów świątecznych oraz kart paliwowych. Coraz częstszym zjawiskiem jest również oferowanie pakietów relokacyjnych, w momencie, gdy firmy chcą pozyskać utalentowanego pracownika z odległej lokalizacji ? wymienia Kotulska.

Kandydaci zwracają również uwagę na liczbę projektów w portfolio firmy, ich zakres i lokalizację. - Inżynierowie przy wyborze przyszłego pracodawcy analizują, jak wpłynie to na wygląd ich CV. Czy po zakończeniu pracy będą się mieli czym pochwalić i czy ich kwalifikacje będą wyższe ? komentuje Grzegorz Lamot.

Walka o inżyniera

Utrzymujące się warunki rynku pracownika sprawiają, że pracodawcy zmuszeni są do sięgania po różne sposoby przyciągnięcia pożądanych kandydatów.

- Do najczęstszych działań należy kuszenie konkurencyjnym wynagrodzeniem, wizją zdobycia awansu oraz możliwości rozwoju w ramach krajowych i zagranicznych placówek organizacji ? ocenia Anna Kotulska.

Z kolei Grzegorz Lamot wskazuje, że oferowanie bardziej atrakcyjnych warunków pracy jest najłatwiejszym sposobem na pozyskanie inżynierów, jednak może być on problematyczny. Budżety realizowanych inwestycji są napięte.

? Nie zapominajmy o fakcie, że nadal w przetargach publicznych główną rolę odgrywa cena, a konkurencja jest ogromna. Następstwem tego są niskie marże, dodatkowo okrajane przez rosnące koszty materiałów i robocizny ? mówi ekspert Globetek.

Bergman Engineering zaczyna też ściągać inżynierów z zagranicy.

? Robimy pierwsze projekty ściągania do Polski inżynierów z Ukrainy. Tu oferujemy im kursy językowe i przeszkolenia oraz program adaptacyjny, który pozwoli im szybko odnaleźć się w nowej rzeczywistości ? mówi Tomasz Szpikowski. ? Indie to jest kolejny kierunek, gdzie są ludzie chętni do pracy i relatywnie dużo jest ich zatrudnianych w obszarach inżynieryjnych ? dodaje.

Nie jest to jednak powszechna praktyka. Jak wskazują HR-owcy, rekrutacja obcokrajowców dotyczy głównie stanowisk niższego szczebla.

? Na poziomie pracowników fizycznych doraźnym rozwiązaniem okazało się zatrudnianie fachowców z zagranicy ? prym w tej dziedzinie wciąż wiedzie blok wschodni, lecz aktualnie można zaobserwować znaczny wzrost pracowników z Indii, Pakistanu, Bangladeszu czy Nepalu. Na poziomie kadry inżynierskiej i kierowniczej jest to dużo trudniejsze do zrealizowania z uwagi na brak uprawnień budowlanych, bariery językowe oraz inne normy jakościowe ? twierdzi Grzegorz Lamot.

Więcej o sytuacji na rynku pracy inżynierów, rotacji, motywacji, rosnących wynagrodzeniach możecie dowiedzieć się podczas wydarzenia biznesowego dla kadry zarządzającej, specjalistów oraz firm przemysłowych i współpracujących z przemysłem - Nowy Przemysł Expo w Katowicach (26-28 września 2018 r.). Szczegóły znajdziecie w agendzie.



www.pulshr.pl | 03-08-2018 17:42:28


back